Vad är egentligen avskrivningstiden på en kommunikationsinvestering?

Om det finns en tydlig trend inom reklam och PR idag så är det denna: kommunikationen blir allt mer strategisk och kommunikatörerna därmed en viktigare maktfaktor för företagets framgång. Men med denna makt kommer ett stort ansvar. Som kommunikatörer måste vi stå till svars för vad vi producerar, och det innebär att vi måste börja anpassa vårt arbete efter konkreta och affärsmässiga nyckeltal. För marknadskommunikation är inget självändamål! Den ska ge effekt. Den ska sälja. Den ska bidra till företagets övergripande affärsmål.  I korthet betyder det att vi som kommunikatörer måste inrätta våra ansträngningar i ett system där vi kan mäta hur bra kommunikationen fungerar.Kortsiktiga kommunikationsinsatser av kampanjkaraktär kan enkelt utvärderas utifrån relevanta aktivitetsmål, till exempel ökad försäljning.  Om kampanjen leder till ökad försäljning så har vi gjort ett bra jobb. Om inte, försöker vi med något annat.

          Det som kan vara svårare, för såväl kommunikatörerna som företagsekonomerna, är hur de övergripande kommunikationsinsatserna, de som har målet att stärka företagets varumärke, bör utvärderas. Det krävs långsiktighet och kontinuitet och måste ses som en investering och inte som en kostnad. Det ställer till det när man ska utvärdera värdet av de kommunikationsinsatser som görs. För att lyckas med detta krävs att man har identifierat ett antal olika nyckeltal, exempelvis kundanskaffningskostnad, konverteringsgrad, återköpsfrekvens och livstidsvärde per kund. Man bör också ha tagit fram schabloner för vad det är värt att en person känner till företaget, tycker om det och är lojal.

Det börjar bli dags för oss som arbetar med kommunikation att inse att det vi gör är företagets kanske viktigaste styr- och konkurrensmedel. Det är dags för oss kommunikatörer att höja näsan över vårt eget ämnesområde. Det är dags att ta reda på hur lång avskrivningstiden på en kommunikationsinvestering egentligen är.

Lycka till!
Magnus & Ulf

Kontaktuppgifter:
magnus.linde@eyetrackshop.com
ulf.dahlqvist@gullers.se
www.reklamochpr.wordpress.com
Boken Reklam & PR som ger effekt