Att träna medarbetarskap

Ledarskap och medarbetarskap hänger nära samman. Det är chefer och medarbetare som tillsammans medverkar till att utföra en organisations uppdrag och nå dess mål och visioner. Det går inte att utöva ett funktionellt ledarskap om det inte finns medarbetare som på motsvarande sätt tar sina roller.

I vårt arbete som organisationskonsulter möter vi idag allt fler organisationer som ser värdet av att inte bara träna och utveckla sina ledare, utan även vill satsa på att utveckla medarbetarskapet. Sådan fördjupning omfattar mer än att bli skickligare på de egna arbetsuppgifterna. Det handlar också om att bli medveten hur man förhåller sig i olika sammanhang och hur man bidrar funktionellt på exempelvis arbetsplatsträffar eller planeringsdagar.

För att förverkliga ett aktivt och funktionellt medarbetarskap gäller i stora drag samma principer som för ledarskap, även om fokus för rollerna skiljer sig åt. Träningen handlar om att

  • tydliggöra sin roll och kunna skilja på roll och person
  • förstå den organisation och det sammanhang man arbetar i
  • kunna kommunicera sakligt och i rätt forum
  • ha kunskaper om hur arbetsgrupper utvecklas och hur man kan bidra till konstruktivt samspel i sin grupp.

Vår erfarenhet är att det finns fyra grundläggande framgångsfaktorer för att få ut optimal effekt av utvecklingsprogram som syftar till att utveckla medarbetarskapet:

  1. Programmet behöver utöver teori även innehålla rikligt med övningar och diskussioner som översätter det som beskrivits till deltagarnas egen vardag.
  2. Det är viktigt att ordentligt knyta samman insatserna för chefer och medarbetare. När chefer och medarbetare tillägnar sig samma språk och kommunicerar med hjälp av samma begrepp och modeller uppstår en synergieffekt i organisationen som leder till ökad funktionalitet och effektivitet.
  3. Insatserna behöver också förankras i organisationens dagliga arbete. Chefer och medarbetare behöver tillsammans konkretisera hur medarbetarskap och ledarskap samverkar på bästa sätt i just deras verksamhet.
  4. Den fortsatta implementeringen inom organisationen bör understödjas av någon form av struktur för att ”hålla tråden”. Det kan handla om att exempelvis ha gemensam reflektion eller övning utifrån medarbetarprogrammets innehåll som stående punkt på arbetsplatsträffarna eller att fördjupa sig genom att läsa någon gemensam litteratur inom ämnet.

/Anna-Lena och Paul Sundlin (författare till ”Ta din roll på jobbet!”)
Hemsida: www.sandahls.se